Čárové kódy mohou být pro někoho běžnou záležitostí. Jenže k jejich tvorbě a dnešní funkci vedla opravdu dlouhá a složitá cesta, která čekala na komplexní zdokonalení informačních technologií. Dnes už jsou čárové kódy nepostradatelné.
Nedokážeme si bez nich představit mezinárodní logistiku, klasické nakupování a pro mnohé by byly mnohem složitější i běžné platby. Zkrátka čárové kódy jsou v mnoha svých variantách základem moderního průmyslu a prodeje.
Zdarma, ale také placené kódy
Čárové kódy přitom nutně nemusí být jenom placené, některé mohou být i zdarma. Typickým zástupcem jsou třeba QR kódy, kdy generátor QR kódů můžeme najít jak ve verzi zdarma, tak i v placené verzi. Tím největším rozdílem je přitom garance určitého kódování obsahu, nebo jeho dostupnosti. U placené verze máte u každého čárového kódu své značky jisté a rezervované. Proto jsou využívány společnostmi, protože ty si nemohou jednoduše dovolit ztratit či zaměnit své čárové kódy, a tedy i informace v nich obsažené.
Dynamické versus statické kódy
Mezi těmito kódy je opravdu zásadní rozdíl. Klasický čárový kód je koncipovaný tak, že jsou informace zakódovány přímo v něm. To znamená, že na základě čtení čárového kódu dokáže čtečka se správným algoritmem přímo číst data, jako by byla napsaná klasickým písmem.
Jenže vedle toho dynamické čárové kódy fungují na jiném principu. Nefungují přímo jako nosič dat, ale představují něco jako standardní odkaz, který známe třeba z internetu. Tento odkaz může mířit právě na online odkaz nebo do různých databází. V dynamickém kódu se pak skrývá dynamický obsah. Ten se může měnit, ale podoba čárového kódu zůstává.
Globální a lokální čárové kódy
Poslední rozdělení, které zde zmíníme, jsou globální a lokální čárové kódy. Ve všech ohledech je rozdíl v tom, jak moc velká je jejich působnost. Například dynamické QR kódy společností fungují globálně, což znamená, že mají celosvětově stejný význam.
Stejně tak ale může například účetní software generovat čárové kódy pro konkrétní prodejny. Kódy pak mohou mít lokální význam. Pokud si prodejna generuje svoje kódy, je zcela reálné, že stejný kód jen s jinými daty, vznikne také někde jinde.